Character ontwikkeling

RPG Wat is het? Wat zijn de algemene regels en hoe werkt het?.
Plaats reactie
Piddle
Moderator
Berichten: 1129
Lid geworden op: 27 mar 2013, 16:43

Character ontwikkeling

Bericht door Piddle » 28 mar 2013, 17:14

Ik zag hier nog geen topic over, terwijl ik op het internet veel nuttige dingen hierover heb gevonden. Het is eigenlijk zowel voor RPG als voor verhalen erg handig.

Al mijn bronnen zijn in het Engels, dus leg het hier ongeveer uit en zet de links eronder.

Deel 1

Eigenschappen

Vaak zie je dat mensen maar een paar eigenschappen voor hun character noteren en dan ook nog doorgaans op een geromantiseerde manier. Wat je hierdoor krijgt is een personage dat zo voor vele anderen kan worden vervangen.
Wat doe je dus als je dit niet wil?

Ten eerste kijk je naar de eigenschappen die je hebt bedacht. Waarom is het personage zo? Hoe uit zich dit? Dan kijk je of het wel volledig is. Je character kan 'koppig, vrolijk, druk' zijn, maar hoeveel zegt dat nou eigenlijk? Waar hangt die koppigheid vanaf? Is het personage altijd vrolijk? Bedenk goed dat mensen enorm complexe wezens zijn; we kunnen bij de een vrolijk, optimistisch en melig zijn, terwijl iemand anders misschien doorgaans wel het slechtste in ons naar boven haalt.

Wat je dus wil is een gebalanceerde, logische mix van positieve en negatieve eigenschappen. Dit kan lastig zijn, dus daarom is een lijst van karaktertrekken vaak handig om erbij te hebben.
Een paar voorbeeldjes:

Positief:
Vriendelijk
Behulpzaam
Optimistisch
Geduldig
Gul
Kalm
Empathisch
Zorgzaam
Onzelfzuchtig
Open
Eerlijk
Betrouwbaar
Dapper

Negatief:
Manipulatief
Geniepig
Gewelddadig
Arrogant
Gevoelig voor verslaving
Bot
Chaotisch
Kil
Cynisch
Pessimistisch
Luidruchtig
Wreed
Lui
Vraatzuchtig



Voor je meteen een paar eigenschappen kiest, is het ook belangrijk je te realiseren dat elke eigenschap een keerzijde heeft. Een optimist kan bijvoorbeeld de realiteit uit het oog verliezen, terwijl een pessimist zich bijvoorbeeld in bepaalde gevallen voor een grote mislukking kan behoeden. Hoewel veel eigenschappen onder te verdelen zijn in goed en slecht voor het gemak, is het natuurlijk nooit zo zwart-wit. Iemand die veel liegt kan veel schade aanrichten, maar ook iemands gevoelens sparen. Iemand die weinig empathie heeft kan hard zijn voor mensen die het moeilijk hebben, maar zal ook in emotionele situaties betere beslissingen kunnen nemen. Iemand die een heethoofd is, zal roekeloos zijn, maar misschien daardoor ook buitengewoon dapper.

Dan reden.
Veel dingen liggen vast in je persoonlijkheid en het veranderen is moeilijk. Toch doen situaties veel met je. Als je het nooit moeilijk hebt gehad, zal je doorzettingsvermogen zwaar op de proef gesteld kunnen worden later, terwijl je misschien wel een zorgeloos en gezellig iemand bent, in tegenstelling tot degene die het altijd moeilijk heeft gehad en daardoor hard en cynisch is geworden, of moeite heeft met vertrouwen.

Bedenk dat heel veel dingen direct uit je persoonlijkheid voorkomen en dat levensdoelen en ambities dus niet zomaar uit de lucht komen vallen. Een verlegen iemand kan bijvoorbeeld het dilemma hebben stiekem te verlangen naar respect, erkenning en populariteit, wetend dat hij/zij dat waarschijnlijk nooit zal krijgen (wat dan weer een verklaring kan zijn voor een botte houding richting populaire mensen, om maar iets randoms te noemen) en iemand die bijvoorbeeld door zijn ouders ondergewaardeerd is, kan op zoek zijn naar macht en leiderschap om dat te compenseren.
Motieven hebben nou eenmaal banden met de persoonlijkheid.
Voorbeeld:

Iemand wordt in elkaar geslagen op straat. Je wilt helpen.
Als je verlegen van aard bent en bang voor conflict zal je waarschijnlijk de politie bellen.
Ben je agressief en roekeloos, dan is het waarschijnlijker dat je het slachtoffer wil verdedigen
Ben je rationeel en kalm, dan zal je, als je al ingrijpt, eerder proberen de gemoederen te sussen.


Deel 2

Andere aspecten.

Er is natuurlijk nog een stuk meer dan het karakter. Op welk geslacht valt het personage? Zoiets heeft namelijk vaak ook weer invloed op iemands maatschappelijke status en houding ten opzichte van de wereld.
Hoe zit het met religie? En je personage's cultuur? Ook dat zijn beiden dingen die erg veel invloed kunnen hebben, net als opvoeding. Als je ouders en leraren je van jongs af aan hebben geleerd dat homoseksualiteit iets slechts is, is de kans groot dat je dat lange tijd geloofd, omdat die mensen op jonge leeftijd toch een grote voorbeeldrol voor je hebben.

Ook leefomgeving speelt een rol in wie je character is. Ikzelf ben opgegroeid in een degelijke buurt en ben nooit in aanraking gekomen met daadwerkelijke criminaliteit. Het spreekt dus voor zich dat het logisch is dat ik het slechte pad niet op ben gegaan, terwijl iemand die in een kansarm gezin is opgegroeid, die gediscrimineerd wordt en wel veel met criminaliteit te maken heeft meer kans heeft erin meegenomen te worden.
Dan is er nog de rang van het personage; in de ene groep kan hij of zij de leiding hebben, maar in een andere - bijvoorbeeld door gebrek aan talent voor hetgene waar het in de groep om gaat - kan hij of zij veel lager staan.

Het is belangrijk dat je je de invloed van dergelijke factoren realiseert, omdat ze een groot deel van ons doen en laten bepalen. Zou je een katje opeten? Nee? In andere landen doen ze dat wel, was je daar opgegroeid, dan had je het stukken minder erg gevonden.In India is de koe heilig, hoe denk je dat die het vinden als je ze een runderlapje aanbiedt?

Meer persoonlijkheidsaspecten:
Wat voor gewoontes heeft je personage? En hoe passen die in zijn of haar dagelijkse leven? En dan zijn er natuurlijk hobbies. Hoewel die ook een link naar je karakter zullen hebben (iemand die zeer passief is zal minder snel een brandend verlangen tot sporten hebben dan iemand die erg competitief in is gesteld) hoeven ze niet overduidelijk te zijn. Vak helpt het ook om erg specifiek te zijn.
Stel, je character verzamelt mokken omdat hij graag koffie drinkt. Wat voor mokken? Met opdruk van games omdat hij daarvan houdt? Of van dieren? Je kan daar heel uitgebreid in zijn als je dat wil.


Deel 3

Uiterlijk en taalgebruik

Iedereen profileert zich graag. Zo zijn we. We kiezen - vaak onbewust - voor een bepaalde indruk die we overbrengen. Bijvoorbeeld door uiterlijk. Je kan het nog zo gaaf vinden om je character felblauw haar met witte streaks te geven, maar waarom zou iemand die niets om uiterlijk geeft of iemand die niet gezien wil worden dat doen? Zo'n kleur geeft toch aan dat je gezien wil worden. Ben je zo iemand die ieder centimetertje uitgroei bijwerkt, dan is de kans groot dat je een tikje perfectionistisch of ijdel bent.
Hetzelfde geld voor kleding; stijl, de staat waarin de kleding verkeert; allemaal dingen die de buitenwereld iets vertellen over wie jij bent.

Taalgebruik is er ook zo een. Iemand die graag professioneel overkomen wil zal niet snel veel vloeken, iemand die redelijk veel schijt aan anderen heeft zal eerder doodleuk met 'godverdommes' en 'fucks' strooien.

LINKS:
Character Interests Generator
http://www.springhole.net/writing_rolep ... erests.htm
Ik ga hier niet graag blind op af, maar als je even geen hobbies weet, kan je deze een paar keer doorlopen om wat ideeën op te doen.


Een lijst met slechte eigenschappen en wat uitleg:
http://www.darkworldrpg.com/lore/flaws.html
Vond deze zelf erg informatief.

Meer uitleg
http://rpg.ashami.com/
HELE goede en volledige site.

Lijsten met karaktereigenschappen:
http://www.readwritethink.org/files/res ... traits.pdf
http://www.fiction-writers-mentor.com/l ... raits.html
Beiden overzichtelijk en volledig.

Afbeelding
"I can hardly talk with him with your music being so awfully loud!"
"That is to make you shut your cakehole while we're listening to my music."

http://yoloswek.boards.net/

Plaats reactie