Verraad in De Dalen

Bespreek hier alle boeken
Plaats reactie
Amroth
Admin
Berichten: 4815
Lid geworden op: 25 mei 2012, 16:50

Verraad in De Dalen

Bericht door Amroth » 16 nov 2012, 23:30

Verraad in de Dalen is het tweede boek van Kristin Cashore. Haar eerste verhaal was De gave van Katsa. Hoewel dat boek thuishoort in de sectie voor Jong Volwassenen, zoals dat zo mooi heet, was het ook voor echt volwassenen een leuk verhaal. Verraad in de Dalen is wederom een Young Adult boek. De vraag is of het Cashore gelukt is om na haar prima debuut dat nivo te behouden.

“Verraad in de Dalen”, oorspronkelijk “Fire”, speelt zich af in een land ten oosten van het land uit de Gave van Katsa. Een land dat bevolkt wordt door mensen en speciale dieren, monsters, die lijken op felkleurige varianten van normale dieren, maar met de gave om de geesten van mensen en dieren te beïnvloeden. Vlam, hoofdpersoon van het verhaal, is de dochter van een menselijke vrouw en een mannelijk monster. Ze heeft een bovennatuurlijke schoonheid en aantrekkingskracht en de gave om de geesten van mensen te beïnvloeden, wat haar een extreem gewilde bondgenoot maakt. De koning van de Dalen vraagt haar hulp, en voor Vlam het weet is ze betrokken in de politieke intriges en oorlogen van haar land waarbij haar gave wel eens doorslaggevend zouden kunnen zijn.

Tot zover de spoillerloze samenvatting. Voor de wat jongere (vrouwelijke) lezer is Verraad in de Dalen een prima boek. Het heeft een sterk vrouwelijk karakter dat, hoewel het erg veel lijkt op Katsa, een interessante reis doormaakt. De romances en intriges zullen zeer aangenaam leesvoer zijn en het hele boek leest, net als zijn voorganger, gemakkelijk en snel en zit zelfs iets vakkundiger in elkaar. De plot heeft voldoende actie, oorlog en intrige en het zal dan ook de jongere lezer goed vermaken.

Voor mij als (wat) oudere (mannelijke) lezer was Verraad in de Dalen helaas een wat minder aangrijpend boek. Het is zeer aangenaam geschreven, leest zeer snel en aangezien ik een beetje romantiek best kan waarderen heb ik het boek met een glimlach gelezen. Helaas lijkt het qua type karakters erg veel op zijn voorganger. Daarnaast is er zo ontzettend weinig relatie met de Gave van Katsa dat het amper naam mag hebben. Het karakter dat aan zijn haren het verhaal in gesleept wordt om toch enige link met het succesvolle voorgaande boek te creëren (want dat verkoopt), had veel beter gewoon weggelaten kunnen worden. Hij komt amper in het verhaal voor, heeft daarom weinig emotionele impact op de plot of de karakters en had veel beter vervangen kunnen worden door een ander karakter. Daarnaast is de plot niet slecht maar wel behoorlijk voorspelbaar en daarmee weinig interessant. Kwalitatief is Verraad in de Dalen dus niet eens slecht, maar het daagt de volwassen lezer gewoon echt te weinig uit.

De jongere lezer zal weinig last zal hebben van deze klachten en zal smullen van het verhaal. Mocht je dus op zoek zijn naar een kado voor een jonger iemand, zeg tussen de tien en zestien, dan raad ik je Verraad in de Dalen zeker aan. De wat oudere lezer die iets voor zichzelf zoekt kan wat mij betreft beter nog even verder zoeken.

Afbeelding
When you face difficult times, know that challenges are not sent to destroy you. They're sent to promote, increase and strengthen you.

Plaats reactie